جستجو در این وبلاگ

دوشنبه، اردیبهشت ۰۴، ۱۳۹۶

گفتگو با آرش استادمحمد - درباره کارگاه نمایش، شهر قصه و بیژن مفید



ماه جون 2009 بود که گفتگویی با زنده‌یاد آرش استادمحمد انجام دادم. گفتگوی ما درباره "کارگاه نمایش"، شهر قصه و بیژن مفید بود. او از زمانی می‌گوید که با تنگدستی کار هنری را آغازید، از تهیدستی "هنروران" نمایشنامه شهر قصه با همه‌ی سختی‌های پیش‌ رو.

آرش استادمحمد کنش‌های (فعالیت)‌ نمایشی خود را با بازی در نمایش شهرقصه‌ی بیژن مفید در نقش "میمون رقاص" آغازید که در این نمایش با محمود استادمحمد (در نقش خر خراط) نیز همبازی بود.

آرش استادمحمد که با نام هنری ف. آرش، در زمینه‌ی شعر نیز تاکنون چهار مجموعه منتشر کرده است: پیوند با خاکستر، عشق و خون و شراب، کتاب سوم و بوف کور و سیب سرخ. وی در سوئد انتشارات پن پاب را تاسیس کرد و کتاب‌های گوناگونی بویژه دو کار از جواد مجابی و محمد علی سپانلو به چاپ رساند.

او پیش از انقلاب 1357 در چندین نمایشگاه تکی و گروهی نقاشی در تهران شرکت جست و در سال 1985 پس از کوچیدن (مهاجرت) به سوئد چند نمایشگاه تکی در استکهلم برگزار کرد و واپسین نمایشگاه‌اش در گالری سیحون در تهران بود.

آرش استادمحمد (1327 - 1393)، برادر محمود استادمحمد (3 آبان 1329 - 3 امرداد 1392) بود. او روز سه‌شنبه (24 فوریه 2015) (۵ اسپند 1393) در بیمارستان تهرانپارس تهران به سبب بیماری دلی (قلبی) و ششی (ریوی) درگذشت.









هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر